الأحد، 22 يونيو 2008

زمن الفن الأصيل


كنت كالعادة المعتادة قاعدة فى غرفتى بعد الهدوم اللى فى الدولاب


وقاعدة كدة بلانيله --- قلت أفتح الراديو وفتحت الراديو ظللت أغير المؤشر من


إذاعة لاذاعة


ومن برنامج لبرنامج الى ان اهتديت


لاذاعة الأغانى وسمعت الست ام كلثوم بتغنى اغنيه اغدا القاك


بجد تحفة -------


زمن الفن الاصيل طرب وحاجة تفرح


ولا تقوليش هيفا ولا نانسى


انا قلت اكتب كلمات الاغنيه اصل انا بحب اكتب الكلمات بس اعذرونى ماكتبتهاش من


اولها كلمات الشاعر السودانى الهادى ادم


هذة الدنيا كتاب انت فيه الفكر


هذة الدنيا ليالى انت فيها العمر


هذة الدنيا عيون انت فيها البصر


هذة الدنيا سماء انت فيها القمر


اغدا القاك


فارحم القلب الذى يصبو اليك


فغدا تملكه بين يديك


وغدا تأتلف الجنه انهارا وظل


وغدا ننسى فلا نأسى على ماض تولى


وغدا نسهو فلا نعرف للغيب محل


وغدا للحاضر الزاهر نحيا نحيا


ليس الا


وغدا القاك


قد يكون الغيب حلوا وإنما الحاضر احلى هكذا احتمل العمر نعيما عذابا


وغدا القاك


اعذرونى انا نسيت بعض الابيات اصل انا سمعتها من النصف


وكل أغنيه وانتم طيبين وياريت نحاول نرجع نسمع اغانى زمان
بجد الواحد بيشعر بالرقى

هناك 35 تعليقًا:

سنووايت يقول...

بجد حظك حلو انك تفتحي تلاقي الاغنية دي
بتحسي كدة انك في عالم تاني
وزي ما قلتي بتحسي بالرقي في المشاعر حتي

يا بخنهم الناس اللي عاشوا مع ام كلثوم وروقان اغانيها

اغدا القاك يا خوف فؤادي من غدي
يا لشوقي واحتراقي في انتظار الموعدِ

سنووايت يقول...

ايه دا انا اول تعليق لاول مرة :)
طيب خدي كمان دي

اه
كم اخشي
غدي هذا
وارجوه اقترابـــــــــــــا

Unknown يقول...

مزااااااااااااج هالي جدا يا ستي فعلا أيام الست أم كلثوم وعبد الحليم كان فن أصيل فعلا مع اني بفضل عبد الحليم أكتر
بس المهم انك مزاج حلو قوي
تحيتي
روحي كملي تعديل الهدوم بأه..
ههههههههه

فاتيما يقول...

الغنوة حلوة
و الكلمات حلوة
و إنتى ذواقة على مستوى عال
تعيشى و تسمعى

Mafrousa يقول...

حقولك حاجه و مش تضحكي عليا
انا بحب اسمعها بس عمري ما ركزت فى كلماتها
يالهوي ده انا اللي نيله بجد
مع اني مش من هواة سماع الاغاني التانيه

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

احلي قاعدة فاكراها
تصدقي ان بيتنا فعلا مليان رقي بسماع الأغاني دي
ياسلام لما كنا نقعد كلنا ندندن مع الست ساعة المغربية كل ليلة ونسمع ونتسلطن
لا بجد من احسن الحاجات اللي بأفتكرها في أيامي قبل الجواز

Radwa يقول...

تسمعى
من اجل عينيك عشقت الهوا
تحياتى لذوقك
سندريلا

blue-wave يقول...

يا بنتى انتى بتتكلمى عن احلى روائع ام كلثوم
اغنيه تنسى الواحد اسمه
بس نانسى بتنسى الواحد اسمه برضه ولا ايه؟:))

حاجات جوايا يقول...

يا سيدى يا سيدى
أنا كمان بحب أغانى ام كلثوم اوى
وخصوصا انت عمرى وامل حياتى واسأل روحك وسيرة الحب وبعيد عنك و الاطلال وألف ليلة وليلة وياليلة العيد

طرب يا بنتى على أصوله

وكنت برضه زمان ايام الروقان بكتب الاغنية
دلوقت خلاااااااااااص
ده انا بسمعها بالصدفة اصلا
ولما بتطلب معايا

يا ليلة العيد عندى فى المدونة لو تحبى تسمعيها

أمسية كلثوميه سعيدة

دمتى بخير حبيبتى

سالى

rovy يقول...

اد ايه كانت الكلمات راقيه و الاحساس صادق وعالى جدا ..
واد ايه احنا فعلا مفتقدين الاغانى و الكلمات الراقيه والمبدعه .
رحم الله ام كلثوم و كل من عاصرها فى زمانهم الجميل فعلا ..
كل الود والتقدير
تحياتى
rovy

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

ام كلثوم كل اغانيها تحفه و تحسى بعد ما تسمعيها انك فى موود تانى و مش عايزه حد يطلعك منه خاااالص بس للاسف ينطوا عليكى الاخوه الاعداء اللى بيجروا ورا بعض فى البيت ينسوكى اسمك مش ام كلثوم بس
هههههههه

غير معرف يقول...

ايه بسم الله الرحمن الرحيم التأثر اللي نزل عليا إذ فجأتن ده؟؟
هو انا سهمت ولا ايه؟؟
لألألألأ فوقي يا أمي مش كده انتي في الشغل الناس تقول ايه؟؟

رئيسة حزب الاحلام،، جااااااااامدة

مها ميهوووو

WhItE HeArT يقول...

ايوة ايوة احرجونا بقى

بتثبتولنا اننا مبنعرفش نكتب يعني


طيب ماشي

هههههههههههههههههههه


لا بجد الكلمات تحفه بجد ودي ميزة في اغاني ام كلثوم


تحياتي

محمد فوزي يقول...

جميله قوي حكاية العاده المعتاده دي , لأ غريبه فعلا انه يكون في عاده ومعتاده , يا سبحان الله

بالنسبه لموضوع البوست , فأنا لوخيروني بين دلوأت وكل عصريته وسهولته وبين اني اعيش زمان انا كنت هاختار اني اعيش زمان !

ولذلك انا الوحيد في كل اللي حواليا اللي بيشوفوني قاعد قصاد روتانا زمان !

تحياتي للبوست الحلو والجو الحلو.

arsenalwy يقول...

اهلا بسيادة الرئيسة

ام كلثوم

اممممممممممممممممممممم

شغالة بس مالها جنات

هههههههههههة

منتظر زياراتك

داليا ..قوس قزح يقول...

أغداً ألقاك
يا خوف فؤادي من غدى
يالشوقي وإحتراقي في إنتظار الموعد
آه كم أخشى غدي هذا
وأرجوه إقترابا
كنت أستدنيه لكن هبته لما أهابا
وأهلت فرحة القرب به حين استجابا
هكذا أحتمل العمر نعيماً وعذابا
مهجة حرة وقلباً مسه الشوق فذابا
أغداً ألقاك

أنت يا جنة حبي واشتياقي وجنوني
أنت يا قبلة روحي وانطلاقي وشجوني
أغداً تشرق أضواؤك في ليل عيوني
آه من فرحة أحلامي ومن خوف ظنوني
كم أناديك وفي لحني حنين ودعاء
آه رجائي أنا كم عذبني طول الرجاء
أنا لولا أنت لم أحفل بمن راح وجاء
أناأحيا لغد آن بأحلام اللقاء
فأت أو لا تأتي
أو فإفعل بقلبي ما تشاء
هكذا أحتمل العمر نعيماً وعذابا
مهجة حرة وقلباً مسه الشوق فذابا
أغداً ألقاك

هذه الدنيا كتاب أنت فيه الفكر
هذه الدنيا ليال أنت فيها العمر
هذه الدنيا عيون أنت فيها البصر
هذه الدنيا سماء أنت فيها القمر
فإرحم القلب الذي يصبو إليك
فغداً تملكه بين يديك
وغداً تأتلف الجنة أنهارا وظلا
وغداً ننسى فلا نأسى على ماضٍ تولّى
وغداً نزهو فلا نعرف للغيب محلا
وغداً للحاضر الزاهر نحيا ليس إلا
قد يكون الغيب حلواً
إنما الحاضر أحلى
هكذا أحتمل العمر نعيماً وعذابا
مهجة حرة وقلباً مسه الشوق فذابا
أغداً ألقاك


اغنية رائعة
تحياتى لذوقك الراقى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

سنووايت
فعلا يابخته بام كلثوم
كانت كنز بجد
وتعليقين بحالهم ياقمر
تحياى لكى ياقمر

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

كاتب مصري
الله يخليك بس الهدوم انا رمتها زهقت منها
تحياتى لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

فاتيما
ازيك ياقمر عايزين مره نسمعها كلنا
تحياتى لكى يااجمل فاتيما

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

واحدة مفروسة
انا بردة مابركزش فى الكلمات اوى بس الكلمات اللى تشدنى اكتبها على طول وانا كمان فاضيه على الاخر
تحياتى لكى ياحبيبتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا
فاكراه ياسحور ايام احلى مافيها الاغانى الجميلة دى
وسلميلى على العيال
تياتى لكى وللاولاد

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

sendrlla
لا للاسف ماسمعتهاش لو عندك كلماتها اعملى فيا معرف وهاتيه
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

blue-wave
هتقول على نانسى تدوخ اة بشكلها لكن المضمون ممكن تقولى على مضمون كلامها
تحياتى لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

حاجات جوايا
دلوقتى مش فاضيه الله يكون فى عونك
بس بجد الست دى تحفة وانا رحت عندك وليلة العيد جامدة اوى
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

rovy
فعلا الله يرحمها ويرزقنا باللى يعيد ايامها
ازيك عاملة ايه
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

يه طالعه نازله
هههههههههههههههههه
التتار عارفاهم
ربنا يكون فى عونك بس انا الحمد لله ماعنديش تتار
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

سن تـستاهـل
سرحتى مع كلمات الاغنيه
فعلا كلمات تاخد العقل
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

WhItE HeArT
هههههههههههههههههههههههههه
صباحوا قر
ياعم خلينا نقول اللى جوانا بقى
الواحد عندة زحمه يادنيا زحمه
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

محمد فوزي
شفت العادة المعتادة دى
يلا
فعلا اغانى زمان تاخد العقل
تحياتى لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

arsenalwy
حلوة جنات هو انا قلت عنها حاجة
انا عايزة زى مابنسمع جديد نسمع قديم
تحياتى لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

قوس قزح
بجد الله يخليكى انا كنت مستنيه حد يقولى بقيه الاغنيه
تحياتى لكى يااحلى قوس قزح

ليكوريكا يقول...

ده زمن واحنا فزمن تاني ما يعلم بيه الا ربنا

بس الكلمه واحده والاحساس واحد

واكيد كلام جميل زي ده كلنا لازم نرفعله القبعات

تحياتي ليكي يا رئيسة حزبنا :)

حل وسط يقول...

اغاني دلوقتي دي نكت
واللي بغنو مش مطربين
دول مونولوجست
وما فيش مانع
اهه كله فن

شكرا ليكي

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

اول مرة سمعت كلمات الاغنية دي من
مش هقولك
بس كانت اول مرة اسمع كلماتها وتعرفي ما سمعتهاش هي بصراحة من ام كلثوم
كلمات بس
لكن حبيتها اوي
رقراقة ولها معنى
انما اللغاني بتاعت القلع دي ربنا يعافينا
قريب هجيب حاجة تسمعوها على مدونتي باذن الله هتدعيلي
تحياتي

son's egypt يقول...

السلام عليكم
فعلا زمن الفن الجميل راح
وجه زمن الفن العجيب والاغاني والكلمات اللي ملهاش معني تمام