الاثنين، 26 مايو 2008

طفولة مشردة


ياصغير يايد الهون مين قاللك تضرب تليفون



سلوى ياسلوى زعلانة ليه ياسلوى



افتحوا لى الباب دة ماما قافلة بالمفتاح



امنا الغولة طأطأ الفولة بتعملى ايه بغسل وشى



امنا الغولة امنا الغولة بتعملى اية بسن سنانى



كيلوا بامية القطة العامية


كهرباء ولا استغماية لا عبينى ولا عبك لكسر صوابعك


انا عارفة فى ناس بتقول البت دى هيست ولا اية لا دا انا بتذكر ايام الطفولة والعابى


المفضلة وتيكة على العالى وتيكة على الواطى


ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااه ايام ياناس سعيدة وفى نفس الوقت حزينة ماعرفشى ليه حزينة


بس ساعات بحس انى معشتهاش بضمير وعدت زى مابيقولوا اوام .


مش عارفة ايه اللى فاكرنى بيها هى ايام جميلة بتعدى دلوقتى امامى زى ماتكون شريط سينما


وانا بنوتة شقيه وحزينة وبرده ماعرفش ليه حزينة بس سعيدة بالالعاب الحلوة دى وبالجرى والتنطيط


والشخبطة على الحيط وساعات كنا بناكل الحيط من كتر الشقاوة وجدتى الله يرحمها كانت بتعملنا


شندوتشات سكر عشان تدينا طاقة ونلعب اكتر واكتر .


ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااه ايام جميلة ولسه طعم السكر فى لسانى


حتى ايام الطفولة كانت مغلفة بالحزن عجبى عليكى يابت وانا فى الحضانة وبتمرجح والمرجيحة بتعلى

بيا لفوووووووووووووووووووووووق ومعايا اصحابى بيتمرجحوا لفوووووووووووق كنت بحس انى


بطلع السما المس الشمس بايدى وانزل تانى .


بس مش هنسى الابلة عنايات لما ادتنى بالقلم على وشى عشان هربت من الحضانة ورحت البيت لوحدى


اصل كان فردة كعب من الحضانة يعنى مش هتوه ولا ابو رجل مسلوخة هيلحق يجرى ورايا


منطق برده .

ومن ساعتها وانا كرهت الحضانة وسنين الحضانة وبعدين رحت المدرسة والابلة غلبت معايا


بس افتح كراستى واكتب معاها اى حاجة واشتكتنى لمامتى وقالت لها البت دى مش عاوزة تكتب حاجة


انا هوديها فصل البلدة والعيال يقولوا يابليد الفصل انشا الله تموت العصر وانا اسمع الكلام دة اخاف

ليكونوا يقصدونى .

هناك 72 تعليقًا:

الهدهد الطائر يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
Soooo يقول...

ههههههههههههههههههه

يااااااااااااااه
ده انتي اتاريكي مصيبه ومش مبينه

تصدقي فعلا ايام الطفوله دي كانت ايام
كهربا شد الكوبس
خمسه مليم
اولى
المنديل
سيجا
ياااااااه

بقولك اييه
ماتسخنينيش عشان بنات اخويا دايما لما بينزلو باقعد العب بلعبهم نلعب استغمايه واخره الدور كان علي واستخبيت في الدولاب واتزنقت زنقة الابل وماعرفتش اطلع غير بكسر رف الدولاب

الا ليت الطفوله ترجع تاني
عشان نجري ونستخبي ونتنطط تاني .. برضه


ملحوظه
لما بقول انك مصيبه مش باقول حاجه وحشه وربنا يعلم .. قصدي انك مصيبه جميله ودمها خفيف بس بتخبي ده

ربنا يسعدك ويكرمك ويبسطك دنيا وآخره يارب



سلاموووووووووز

واحد من البلد دى يقول...

يااااااااااااااااااااه
إنتى رجعتينى حوالى تلاتين سنة
بس و الله العظيم و الله العظيم أنا عمرى ما لعبت الألعاب دى..
مش عارف ليه كنت باستهيفها أو باعتبرها ألعاب بنات بس..
أنا كل الل كنت بالعبه الكورة وبس
هى دى هوايتى الوحيدة...
لكن لو يرجع بيا الزمن أنا كنت ألعب أبوها و أخترع عليها كمان..
الإنسان ما بيعرفش قيمة الطفولة غير لما يكبر..
حاجة غريبة؟؟؟؟
وإحنا صغيرين بنقول يااااااااه إمتى نكبر بقى
ولما نكبر نقول يااااااااه ليت الشباب يعود يوما
هوه أحنا عايزين إيه بالظبط؟؟؟؟؟؟
تحياتى ليكى

Desert cat يقول...

ايييييييه يا سلوى
فكرتينى بالذى مضى
اللعب والجرى والتنطيط
وايام المدرسة
ولحد دلوقتى فيا شوية من حركات الاطفال دى معلشى بقى اخر العنقود ولسه عايشه الدور
مش حاسه انى بكبر والله مش عارفه ليه كدا
تحياتى

""""" يقول...

تعرفى انا بستغرب لما الاقى الناس بتتكلم عن مرحلة الطفوله بالتفصيل كدا

انا مش فاكره اى حاجه عن طفولتى
بجد حققيى مش فاكره

وبجد مش بتمنى انها ترجع تانى
يمكن تكون ايام حلوه فعلا

بس انا حبيت مرحلة الشباب اكتر
ودى فعلا اكتر مرحله نفسى اقضى فيها حياتى وبس

رحــــيـل يقول...

هههههههههههههههههههه

تعرفى فعلا كانت ايام جميله جدا
مكناش بنشيل هم لحاجه ولا حاسين بكل الهموم اللى حوالينا
بس للاسف كل لما بنكبر والايام تعدى علينا
كل لما همومنا بتزيد وحتى الضحكه مش بتطلع صافيه زى الاول

تحياتى لكى

شهرزاد يقول...

حلوة ذكريات الطفولة

عندما نكون صغارا نقول متي هنكبر
ولما نكبر نقول يا ريتنا بقينا أطفال
ولكن يبقى في داخلنا نبض الطفولة..
البراءة والجمال.. حتى لو كبرنا

تحياتي لكي يا قمر

كاميليا بهاء الدين يقول...

فترة الطفولة هى الفترة الوحيدة فى عمر الانسان اللى مش بتتمسح ابدا
دايما لما نحس بالمسؤليه نفتكر الطفولة
ولما نحس ان الهموم كترت علينا نفتكرها
وكأننا نهرب الى ذكرياتها لإثبات اننا كنا يوما سعداء

الله عليكى وعلى افكارك

دمت بكل الود

rovy يقول...

اكيد العيال ما كانوش يقصدوقى انتىيا قمر والا كنتى ازاى حتبقى رئيسة حزبنا الغالى حزب الاحلام اللى ان شاء الله حتتحقق غصب عن ابله عنايات
اللى الله يسامحها بقى ويسامح اللى خلاها مسئوله عن اطفال يعنى اهم انسان فى المجتمع من غير ما تكون مؤهله للتعمل مع اى طفل .
ايام الطفوله دايما لما بنفتكرها بنرجع اطفال من جوانا وبنحس بصفاء النفس .. افتكريها وحسيها واعيشى معاها اجمل احساس .
دمتى بخير وسعاده وصفاء نفس دائما
تحياتى
rovy

Mafrousa يقول...

ههههههههههههههه
ايه الشقاوه ديه؟
احنا ابتدينا نتشاقا اهه
ههههههههه
فكرتينا كانت ايام جميله

فاتيما يقول...

يااااه يا سلوى
فكرتينى بالماضى السحيق
بصى أى كانت بلاوينا و احنا صغيرين متجيش حاجة جنب الأيام السودا بتاعة دلوقتى
بصى كل حركاتك اللى عملتيها دى أختك عملتها بالمللى
أنا كمان طفولتى كانت مشردة
و بصراحة كنت مجرمة برضو مبريحش حد معايا
لولى إنتى برج إيه ؟؟
شكلنا كدا من نفس الفصيلة
فصيلة البنى آدمين اللى موش بيخدوا كل حاجة بسهولة و بيعاندوا مع الدنيا لحد ما ياخدوا الى عاوزينه ...
و غالباً مبيحصلش ...
يللا
اهى كانت أيام احسن من دلوقتى كتير كفاية الواحد كان شايل هم روحه بس و مبيفكرش فى بكره البعيد ...
تحياتى يا لولى
و كل بوست جديد بيقربنى منك و يخلينى أحس بالفرحة إنى شفتك لايف

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

الهدهد الطائر
ارجوك ماضايقشى نفسك اوى كدة هذا حزب الاحلام وانا كنت بحلم بايام الطفولة
على العموم شكرا لانارتك المدونة

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

Soooo
هههههههههههههههههه
انا ياسوو مصيبه مستخبية بقى كدة طيب مردودالك انشاء الله
بجد انا مبسوطة انى شوفتك فى الحفلة الف تحية لك

Empress appy يقول...

ههههههههههههه كلنا كنا عارفينها وبنحبها قوي وانا على طول طفله

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

واحد من البلد دى
عارف رغم الشقاوة دى كلها لكن حاسه انى ماعشتهاش بضمير
تحياتى لك والف مبروك لنجاح الاولاد

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

Desert cat
فعلا كانت ايام جميلة وكلها صدق ودة اهم حاجة
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

amal
ايام الطفولة محفورة بقوة جوايا وماتقدرشى الايام تناسيهالى ايام الطفولة هى اللبنة الاولى فى حياة البشر هى بداية تكوين الشخصية
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ra7eel
فعلا ايام جميلة ودمها خفيف
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

شهرزاد
يارب تكون عجبتك ياقمر ومنورانا دايما ياقمر

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

كاميليا
اشكرك على كلامك الجميل هذا وتسعدنى دائما زيارتك لى
دمتى بخير

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

rovy
اشكرك يااخت روفى وفعلا الاماكن دى ياريت يحطوا مشرفات مدربات جيدا للتعامل مع الاطفال
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

واحدة مفروسة
ايوة افتكرنا ايام الشقاوة الجميلة
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

فاتيما حبيبتى
انا برج السرطان ويارب دايما منورانا ياحبيبتى اسعدك الله

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

appy
اسعد الله ايامنا كلها
تحياتى لكى ياقمر

Fahd يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
FaceMoon يقول...

ياااااة انتى فكرتينى بأيام زمان اللى انا مش عشتها برضة بضمير
بس انا كنت بقول يابليد الفصل ان شالله تموت العصر ويمكن كنت بلعب مساكة
والحمدلله على كدة

شـمو نشـادر يقول...

يا ريت ترجع الايام دى تانى ..
وانا صغير كنت عبيط ونفسى اكبر بقى وادخل كليه واشتغل وبتاع ..
مكنتش عارف النعمه اللى فى ايديا ساعتها ..
بس انتى زى العسل ..
تحياتى ..
أسامة أمين

Asmaa mahaba يقول...

ههههه والله ايام جميله الله يرحمها
سومه_87

سبهللة يقول...

تعرفى انا لحد انهاردة كل ما اعدى قدام مدرستى وانا فى ابتدائى
والله الدموع تنزل منى من غير ما احس زى ما نزلت دلوقتى وانا بكتب
فعلا كانت ايام جمييييييييييييلة جدا جدا جدا
ياريتها تعود

NIDAAL .R يقول...

ايام الطفولة مافيش اجمل ولا احلى منها
ليه ؟
بالنسبة لى لانها كانت كلها لعب و حتى لو كان فيه شوية مذاكرة رخمين بس كنت بعشق يوم الخميس لانى كنت متفق مع ماما ان اليوم ده مافيش مذاكرة ... و برده الواحد ما كنش يعرف يعنى ايه مشاكل
يعنى ايه حزن .. كان كل الى بيشوفه هو اللعب و التنطيط وبس
طيروووووا .. دى كانت احسن لعبة بحب العبها لانها كان بيبقى فيها نوع من المغامرة و المراقبة زى الحرامية الى طالعين يسرقوا شقة
تحياتى ليكى و لمدونتك الجميلة
نضال

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

فكرتيني بطفولتي

هههههه
تحياتي

محمد عبد الغفار يقول...

طب تعرفى برطوس وخلاويص خلاويص خلاويص
وصندق . . بندق . . عمر . . طيروا . . قفش
والسبعاويه ونطه الأنجليز والطابة

على اى حال انا اخدت حقى ثالث ومثلث فى الفتره دى صحيح كانوا بيفتكرونى عيل عبيط واهبل وجاى من وراء الجاموسه وكنت ضعيف البنيه فاى حد عاوز يدحك على حد يجى يدحك على انا بس أخدت حقى بردو

نصيحه بقى اوعى تقعى فى فخ النستولوجيا كل مرحله فيها جمالها والناصح اللى يلاقيه

شهرزاد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
شهرزاد يقول...

ههههههههههه
أضحك الله سنك يا سلوى ، أعتقد دي أول مرة أزور مدونتك بس حقيقي لها طابع خاص
البوست طفولي للغاية ، لكن رغم ذلك اشعرني بحزن عميق لأنني لم أستمتع بهذ الأيام قدر ماتستحق
دمتِ بكل الود
بس استني صحيح ايه حكاية يا بليد الفصل ان شاء الله تموت العصر؟؟؟ :)) أول مرة أسمعها

Unknown يقول...

يا كميييييييييلة

واحد اتنين سرجى مارجى .. انت حكيم ولا تمرجى .. انا حكيم الصحية .. العيان اديله حقنة .. والجعان اديله لقمة .. نفسى ازورك يا نبى .. ياللى بلادك بعيدة .. فيها احمد وحميدة .. إنت ولد ولا بنت؟ .. انا ولد زى القرررررررررد

هههههههههههههههههههه

البوست يجنن .. بس ماكنتش طفولة مشردة .. دلوقتى اللى بقينا شباب مشردين يابنتى



كان نفسى اشوفك فى الحفلة اوووووووووووووووى
:(

امل يقول...

السلام عليكم
يااااااه ذكريات جمييييييلة
اكيد كلنا بنتمنى ترجع ايامنا
الجميلة دي ونستمتع بيها على حق
خالص تحياتي

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

fahd
انا بجد مش عارفة اقولك ايه بس حضرتك تخطيط فى التعليق حدود اللياقة
ودمت بخير اخى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

FaceMoon
فعلا ايام جميلة ربنا يجعل ايامنا جميلى كلها انشاء الله
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

شـمو نشـادر
الانسان مابيحسش بالايام الجميلى الا ماتعدى وانا عارفة انى لو ركزت فى الايام اللى انا عيشاها دلوقتى هتطلع جميلة
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

سومه...مجنونه فى بلد عاقل
فينك ياقمر من زمان
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

سبهللة عالاخر
انا بردة لما اعدى على المدرسة بتاعتى ببقى نفس ادخلها واعدى على الفصول وافتكر الايام والالعاب
تحياتى لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

NIDAAL PAL
لعبة طيرووا انا ماعرفهاش بس باين عليها جميلة
تحياتى لك

الدرعمي يقول...

تحياتي على البوست الممتع

ادعي لي يا صديقتي


آدم

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

Sampateek
الله يخليك انى قدرت افكرك بطفولتك تحياتى لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

محمد عبد الغفار
ربنا يستر بس دى مجرد ذكريات وافتكرتها بقوة
ومنورنا دايما يارب
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

شهرزاد
على ايامى كان الاطفال بيقولها للى مابيعملشى الواجب بس الحمد لله ماكنوش يقصدونى
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

إنـســـانـة
انا كنت موجودة فى الحفلة وانا كمان كنت عاوزة اشوفك تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

امل
هى فعلا ايام جميلة وربنا يجعل ايامنا سعيدة
اسعدك الله

أبو خالد يقول...

أبنتى الغالية/
رئيسة حزب الأحلام
ذكريات طفولتك جميلة
أنا من جيل سرقوا منه طفولته
سعدت بقرأة هذة الخواطر
دمتى إنسانة مبدعة

momken يقول...

يقصدوكى ازاى ابدا خالص دول بيشتموا الحيطه

هههههههههههههههه
كلنا هذا البطل

بس بعد كده ربنا صلح حلنا

وفين عالامه وفين الحدويت
وفين الاوله حد ينسى الاوله الى كنتى بتلعبيها بربع بلاطه
وتفضلى ترسميها على الارض
بزمه ده كلام

دى غير لعبه المدرسه
وام واب

وفى لعبه الى بصقفوا باديهم
يقفوا قدام بعض وصقه وبعدين يخبطوا ايدهم فى بعض
هنا مقص وهنا مقص
مش بفتكر


البوست دمه شربات

تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ADAM
ربنا يوفقك وينجحك يادم ويعينك يارب

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

أبو خالد
فعلا انا والدى فى نفس سن حضرتك وبيحكلنا عن طفولتة منورنا يا استاذ خالد
تحياتى لك ومنورنا دايما

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

momken
الالعاب دى نسيتها اشكرك انك فكرتينى بيها
تحياتى

HERO يقول...

ياااااااااه ايام والله
فكرتيني بالذي مضى
فعلا الواحد نفسه يرجع لأيام الطفولة من تاني ويعيشها بالطول وبالعرض

تحياتي

sebofy7alo يقول...

أول تعليق
أنا عشت طفولتي وعملت فيها كل حاجة إلا حاجة وحدة كنت بأجلها يوم ورى يوم
وهي ركوب العجل
لأأيوة والةة كنت بقول هو لسة حتعلم ملعب حاجة أنا عارفها وسهلة لغاية الثانوية العامة مهجمت عليا وبعدها الجامعة وبعدها الشغل ملحقتش
هىء هىء..
أنت فاكرتيني لية؟ هىء
أنا عايز أخد لفة.
هههههههههه
سلام
SEBOFY7ALO

Unknown يقول...

فكرتينى بالذى مضى والله يا ريسة
بس المشكلة الحزب المناوىء- حلوة المناوىء دى- لينا هياخدها ذريعة وينشرها فى الصحف الخضرا بتاعته ويبقى عليه العوض فى الحزب والحكومة والكل كليلة
وسلامى لكيمو كيمو .. خدلك لحسة
سلام

الهدهد الطائر يقول...

الغلط ممنوع و الزعل أكيد مرفوع

آخر العنقود يقول...

انا دايما بقول ان مرحلة الطفولة دى قمة فى البراءة والطبيعة

انا عرفت انك كنتى موجودة فى الحفلة وبجد كان نفسي اشوفك جدا
اتمنى انى اشوفك فعلا
تحياتى ليكى يا رئيسة احلامنا

الهدهد الطائر يقول...

الأخت الكريمة
------------

يبدو أنه حدث سوء تفاهم كبير
فأنا لم أنتقد مقالك على الأطلاق و لكن تعليقي على التراث الشعبي و كيف انه لم يتجدد و كيف ان الاطفال يرددوا تعبيرات تسبب لهم الخوف.. و حتى اني طلبت ان نحاول في تجديدها.

عموما... حصل خير

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

HERO
فعلا ايام جميلة وليتها ترجع يوما
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

sebofy7alo
اغيظك انا بقى انا ركبت العجل واتعلمت اركب العجل وممكن افتح مدرسة لتعليم الناشئين ركوب العجل
تحياتى لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

ayman badr
ربنا يستر ومايخدوهاش علينا ذلة اشكرك ومنورنا

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

الهدهد الطائر
معلش سوء الفهم الجامد دة وانا مش مانعة ان حد ينقدنى ابدا بالعكس النقد البنا بيسعدنى جدا وبيفيدنى
وتخيل النقد البناء انا بتعلم منة كتير

واكرر اسفى لسوء فهم عبارتك
وتحياتى لك ياهدهود
صافى يالبن حليب ياقشطة

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

آخر العنقود
وانا كان نفسي اشوفك اوى بس ياخسارة المرة الجاية بقى اوعى تنسي
تحياتى لكى ياقمر

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

انا هوديها فصل البلدة والعيال يقولوا يابليد الفصل انشا الله تموت العصر وانا اسمع الكلام دة اخاف
---------------------------
هههههههههههههههههه

هى ايام مرت بنا لتترك فى قلوبنا ذكرى ولترحل....


تحياتى واسعدنى المرور عندك

(احمد سكر ) يقول...

شندوتشات سكر عشان تدينا طاقة ونلعب اكتر واكتر .

ههههههههههههه

وانا ااقول جايبين الحلاوه دى منين

انتى وسحر

عرفت السر عرفت السر

سندوتشات السكر

ااااااااااه

فكرتينى بجدتى

كانت بتعملهالى وتحط ليا عليها زبده بلدى

بوست جميل ياسلوى

تحياتى اختى الرائعه

اخيكى سكر

بس اوعى تاكلينى ونبى

ههههههههههههههه

موناليزا يقول...

الله ياسلوى فكرتينى باحلى ايام
بس ايه تيكة على العالى وتيكة على الواطى كانت بتتلعب ازاى
تعرفى انى عشت طفولتى للمرة التانية من خلال دراستى وعملى فانا رياض اطفال وده فى حد ذاته متعة تانية خالص
دمتى بخير حبيبتى

Ehab يقول...

كلنا ندمانين على الطفوله اللي خلصت بدري بدري وملحقناش نستمتع بيها
حتى لو كان فيها الم ووجع كتير


اقولك استمتعي بذكرياتك فيها ده هو الللي نقدر نطوله منها دلوقتي

تحياتي ليك
سلاااااااااااااااااااااام

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
ذكريات جميلة بس بردة كان فيها احساس بالالم
اشكرك على زيارتك
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

سكــر
ههههههههههههههههههههههههههه
لا ماتخافش ياباشا
وكويس عرفناك السر واسعدتنى رؤيتك فى الاحتفال وفقك الله

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

monaliza
الدراسه مهمة جدا للتعامل مع الاطفال معاملة حسنة وعدم ترك اثار نفسيه فيهم
تحياتى لكى ووفقك الله فى مجال عملك
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

الشنكوتي الكبير
انا فعلا بحس بالسعادة لما بتذكر الايام دى فعلا ايام جميلة
تحياتى لك