السبت، 2 أغسطس 2008

أنا والقطة وخالتى


القطة تأتى بالطعام لصغارها تلقى بالطعام أمامهم تأتى القطط الصغيرة لتلتهمها ثم تشرب من المياه المتساقط على الأرض


هكذا بدأت يومى بهذا المشهد الجميل والأمومه وهذه القطة الرائعة التى توفر لأبناءها الطعام


ثم تحكى أحدى الزميلات عن مشكلة التعليم والثانويه العامة


وتقول كيف سيكون المستقبل فى ظل هذا التعليم الفاسد الغير متكامل


ثم ألقى انا نظرة الى القطه وصغارها كم جميل منظر القطة ثم تستطرد الزميلة قائلة


حتى المياه ملوثه نشرب مياه ملوثه أستغفر الله ثم ألقى نظرة ثالثة على القطة


وصغارها وهى تشرب من المياه المتساقطه على الارض منظر جميل


ثم ترفع الزميلة يديها الى السماء متى سنتخلص من هذا العذاب الذى نعيشه فليس


هناك مستقبل للشباب فلم يعد هناك أحد قادر على فتح بيت وانتشرت العنوسه بشكل

مذرى وتتساءل مامصير هؤلاء الشباب الملقى على الأرصفة


وأنا مازلت أختلس النظر الى القطة وهى تلاعب أولادها وتجرى ورائهم وتنظفهم


بلسانها كم جميل هذا الحنان


ثم تستطرد الزميلة قائلة : متى سينصلح حال البلد كل شئ أصابه الركود حتى الطعام


الذى نأكله ملوث وأنا مازلت أنظر للقطة وأتأمل حنانها تنظر زميلتى لى : فيما تسرحين
قلت لها أكملى اكملى أنا معك


قالت تخيلى الاسعار بقت نار والمرتب مابقاش يكفى الشهر


وأنا مازلت مع القطة هل أصابنى الجنون يتكلمون عن الغلاء والفساد وأنا


استحسنت النظر الى القطة وصغارها ثم تمددت القطة على أحدى الكراسى الخشبيه


هى وقطيطاتها وراحوا فى نوم عميق وكانت زميلتى تريد إكمال حديثها قلت لها دعينى أرى القطة أحسن.

هناك 28 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اول تعليق

حسن حنفى يقول...

هههههههه

والله فعلا كل شيئ في البلد باظ

بس منظر القطه احسن كتيييييييير

مفيش احسن من حنان الام

:d

Unique Gurl يقول...

ياسلام والله منظر مريح يشوفه الواحد في اول اليوم كدة
بدل اللي بنشوفه طول اليوم :s

Mafrousa يقول...

ههههههههه
و الله فعلاا خليكي مع القطة و عيلها احسن
من كركبة الدماغ بالهمومو اللى مش بتخلص
اااااااااااااااه
تفتكري القطط مش عندها مشاكل زينا؟؟؟؟
اكيد مشاكلها من نوع تاني
ههههههههههههههه
تحياتي

Ahmed Kamal يقول...

ما هي القطة أصلها مش حاملة هم حاجة ، مش حاتقلق غير لو جاعت أو اتعرضت للخطر ، أما احنا .. مشاكلنا معقدة شوية .

أنا معاكي باقول خليكي في القطة أحسن ..

موناليزا يقول...

ما اجمل التامل فى خلق الله
بتفكرينى بنفسى لما بكون بتفرج على برنامج فيه حيوانات مش ببقى مركزة مع حد تانى خالص

كراكيب يقول...

القطط,,,
انا بتررعععععب من القطط
وخصوصا لما يبقى معاها ولادها
ممكن تاكلك كدة اكل لو انتي معدية بس من جنبهم
قطط؟؟؟؟؟؟؟ يالهووووووي على القطط ده انا ممكن يجيلي كوابيس بعد البوست ده من كتر رعبي من القطط

المهم بقى,, يا آدمين الاحلام انا بشرب مانجة,, تيجي تشربي؟؟
وتسيبك من القطط والكلام ده
تعالي تعالي

miro el niro kwaniro

دعوة للأمل يقول...

هو منظر جميل و احسن من المشاكل اللى احنا مش عارقين نحلها تحياتى

Princesa ... WHiSPeR يقول...

هههههه
يارايق انت يا رايق
بس بجد ليكي حق
كل الناس بتشتكي طب هنعمل ايه
لازم تختلسي حاجه من الزمن تشيل الهم شويه

فاتيما يقول...

لووووووووولى
أنتى عارفة هقول إيه طبعاً
خليكى مع القطة
أنا بموت فيهم
تعرفى إنى ساعات بمسك تيتو القط السيامى بتاعنا و أقعد اكلمه عن يوسف ؟؟
و الله العظيم
حتى ماما مرة دخلت عليا فكرانى بتكلم فى التليفون لقتنى ماسكة تيتو و قولتلها بنتكلم فى موضوع خاص ملكيش دعوة إنتى
الله
مش مخلوقات زينا منكلمهموش ليه يعنى
عارفة المنظر اللى إنتى شوفتيه دا
أنا لو معاكى هعقد جنبهم على الأرض أتفرج و اطبطب على القطط الصغننة
إنتى صح
احسن من الهم و النكد
القطط زى العصافير
رزقها ربنا بيبعتهولها
و البنى آدم كمان
رزقه ربنا قاسمهوله
بس الواحد يتعلم ياخد بالأسباب
و يرضى بالمقسوم
تحياتى يا حبيبتى و سلامى لسحر و سالى
و لنفسك طبعاً

محمد عبد الغفار يقول...

القطة افضل كتير من كلام صديقتك اللى ماسكه ربابه وعماله تردد كلام وخلاص

دعوة للأمل يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

حسن حنفى
منظر القطة فعلا يجنن
الف تحية لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

Unique Gurl
اة فعلا منظرهم تحفة وهم بيلعبوا مع بعض
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

واحدة مفروسة
اة فعلا منظر ينس الواحد أسمه
الف تحية لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

أحمد كمال
اهلا بحضرتك منور يارب دايما فى المدونه
وانا فعلا خلتنى مع القطة لانى مش ناقصة اسمع مشاكل انا بالفعل عايشاها
الف تحيه لك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

موناليزا
انا بحب البرنامج دة اوى الواحد بينسى نفسه وبيروح لعالم الطبيعة
منورة ياقمر

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

كراكيب
طب عندك عصير جوافة اصل انا لسه شاربه مانجة دلوقت
وميرسى على كرمك
تحياتى لكى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

دعوة للأمل
فكرك كدة ياسلسل
ربنا يهدى الاحوال ونقدر نحل مشاكلنا

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

a Princesa ... WHiSPeR
شفتى اخرة مازهقت
نعمل ايه لازم نتأمل شويه
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

فاتيما
ازيك يافاتيما ياللى كل مااشوفك بتزيدى غلاوة فى قلبى ربنا يزيد المحبه كمان وكمان
تخيلى انا شكلى هشترى حاجة كدة اربيها اى حيوان أليف لانى نفسى فى حاجة تملى وقتى بس المشكلة انهم مابيحبوش الحيوانات فى البيت
الف تحيه لكى ياقمر واحن مدونه فى مصر

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

محمد عبد الغفار
فعلا القطة احلى ومنظرها يفرح بدل الكلام احنا محتاجين افعال مش كلام
تحياتى لحضرتك

Mahmoud البطراوى يقول...

بقينا نحسد القطط والكلاب

بس عارفه البوست ده فكرنى بحديث لو انكم تتوكون على الله حق توكله لرزقكم الله كما يرزق الطير تغدو خماصاوتعود بطانا

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

Diyaa' يقول...

فعلاً الأحلام بتشتغل علي البلوج بس كانت واخدة أجازة يوم الجمعة
القطة زي ما أستاذ أحمد قال مش شايلة هم حاجة وعايشة بفطرتها ومعندهاش عقل يتعبها ويلوث الفطرة دي ويطمع ويخاف ويقلق ويقرا ويحتاج للكلام
جميل الموقف وجميل حكيك ليه ومبسوط أوي إني شفتك ويا رب تتكرر يا ريسة من غير إنتخابات :))))
والسلام ختام

زى الهوا يقول...

ههههههههههه , عندك حق والله , مش القطة بس اللى احسن , اى حاجة دلوقتى بقت احسن من الكلام فى حالنا

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

شفتى وصلونا لايه ولاد الذين بقينا بنحسد الحيوانات على روقانها و بنتمنى نبقى زيهم و نلاقى رزقنا فى اى حته
حتى لو على الارض
على فكره فى ناس كتير فى مصر حال القطط و الكلاب بقى احسن منهم بكتييييييييييييير
ربنا يرحم بجد و يحسن الاحوال

الفراشة الصغيرة يقول...

حلو قوى البوست
واحلى ما فيه انه بينسيكى هم الدنيا
وينسيكى نظرة التشائم ليها

واننا نحاول نبص برضه لكل ما هو جميل

FaceMoon يقول...

بكرة القطة كمان تشتكى هيا جت عليها
تحياتى